Saturday, March 10, 2007

Real

Real Madrid, som grundades 1902, är en klassisk storklubb
som hade sin mest framgångsrika period under 1950-talet
då man vann Europacupen för mästarlag fem år i rad 1956-1960.

Man hade då ett stort antal stjärnor i laget, bl.a. Alfredo di Stefano
och Ferenc Puskas. Man värvade även den svenske landslagsspelaren
Agne Simonsson som hittills är den ende svensk som spelat i Real.

Man har tidvis haft stor dominans i den spanska ligan, men har
stundtals utmanats av andra lag inte minst av ärkerivalen
FC Barcelona.

Real madrid är fortfarande en av världens bästa landslag.
Rivaliteten till Barcelona är mycket stark och grundar
sig på historien där Madrid är huvudstadslaget och symbolen
för den spanska staten kontra Barcelona med dess starka
katalanska identitet.

Real Madrid har blivit kända för sitt helvita matchställ.
I Spanien kallas de i media ofta för "Los Blancos" (de vita),
eller "marängerna", även om de skulle ha sitt mörkblå
bortaställ på sig.

Klubben grundades som sagt 1902 som Madrid football Club
och tillägget "Real" som betyder kungliga beviljades av
den spanske kungen 1920.

I slutet av 20-talet grundades den spanska proffsligan
(Primera division) och Real har aldrig degraderats.

De första ligatitlarna vanns 1932 och 1933,, i början av
40-talet följde en nedgång men en vändning var nära.

1943 blev Santiago Bernabeu president och han byggde
metodiskt upp klubben.
Real Madrids berömda hemmaarena Santiago Bernabéu-stadion
med en kapacitet på ca 80 000 åskådare invigdes 1947.


Ja lite småt o sur över helgens match begrund av att real
tåg ledningen tre gånger om,,o likades inte hålla är ju

i mina ögon dåliga/dock det hade ju varit väre om de
förlorade ,mot barca då hade jag haft på mig alla

oo va dåliga framför allt mina brödder som hatar real
så väl som jag hatar barca hade jag tyckt absurt låta de

vinna över en..ja ja de fick ju inte utdelning(barca
men real va bra..ytan att ens jobba sig även om barca

hade hemma o ja vi vet ju hur det gick sist när de va på
besök,,,jaman men tre tre va rättvis..real hade chans

på chans avgöra ,matchen men kom inte riktig till så
Via real det va en match utan stress med för lite
agressivtet...% till R



.........................Killen som få alla att titta efter sig The one Robinho.....NM 10

så det mitt lag så r det bara o de kommer alltid va )/
glömde der Yaska jag kommer aldrig heja nån annan

Viva Real amigo! I'm out

Hola at you boy/ySh

No comments: